Celebritetsskapande från Strindberg till Asllani

Torbjörn Forslid

105 SEK

Art.nr.: 978-91-981961-7-7 Kategori:

Beskrivning

”Damerna gå i Jenny Lind-lockar, herrarne röka Jenny Lind-sigarrer.” På 1840-talet anklagades medieföretag och entreprenörer för att ligga bakom hysterin kring den svenska sångerskan. Och publiken uppmanades att sansa sig. Präglar kändisarna våra liv och institutioner mer idag än tidigare i historien? Lever vi i den accelererande medialiseringens tidevarv? Den här boken granskar hur celebriteter från olika verksamhetsfält och tider har skapats och förståtts: från sångfågeln Lind och litteraturgiganten August Strindberg till underhållningsproffset Måns Zelmerlöw och fotbollsstjärnan Kosovare Asllani. Etnologer, historiker, litteraturvetare och medieforskare av olika slag ringar in och diskuterar de komplicerade och långt ifrån entydiga relationerna mellan medier och kändisskap.

Ytterligare information

Vikt 602 g
Storlek 23 × 155 × 240 mm
Språk

Svenska

Antal sidor

266

Publikationsår

2017

Bandtyp

Häftad

ISBN

978-91-981961-7-7

ISSN

1654-6601

Volym

35