Skåne, mat och medier

Helena Sandberg

174 SEK

Art.nr.: 978-91-633-7662-7 Kategori: ,

Beskrivning

Mediers gestaltning av mat och dryck har inte varit ett stort forskningsområde, och att dessutom undersöka kopplingarna mellan mat och plats i dessa gestaltningar är direkt sällsynt. Vi vill i någon mån råda bot på detta genom att i denna bok samla forskare från olika discipliner som från skilda infallsvinklar och tidsepoker analyserar platsens betydelse i representationen av mat och dryck. Den plats som undersöks i boken är Skåne.

Så följ med på en resa från Wallanderfilmernas vin och varmkorv, via mjölk och Facebook-upprop, reklamfilm från Tetra Pak, ärtsafari på Bjuvslätten, svält och potatiskravaller i press och klipparkiv, för att så småningom landa i kryddfälten på Österlen och en berättelse om hur den skånska Absolutvodkan hamnade i New Yorks barer.

Ytterligare information

Vikt 284 g
Storlek 10 × 147 × 215 mm
Språk

Svenska

Antal sidor

163

Publikationsår

2010

Bandtyp

Häftad

ISBN

978-91-633-7662-7