Beskrivning
Rektorer bör och rektorer gör är en avhandling om sökandet efter särskilda professionella rektorsnormer och hur man kan analysera och förstå dessa normer. Det intressanta för denna studie är hur rektorer tolkar skolans demokratiuppdrag i sin dagliga praktik, vilka konkreta handlingar rektorerna säger att det leder till och i förlängningen – om det finns professionella normer för rektorers ledning av skolans uppdrag med en utgångspunkt i demokratiuppdraget.
Sammantaget visar den rättsliga grunden, och den tidigare forskningen om rektorer och ledarskap, på komplexiteten och de många olika förväntningar som rektorer ska hantera i sin yrkesroll. Ledarskapsbegrepp i forskningen är ofta mångtydiga och inte särskilt konkreta. Med hjälp av ett normperspektiv kan man komma nära ledarskapshandlingar och därmed fördjupa diskussionen och kunskapen om ledarskap. Normteori används i avhandlingen för att identifiera professionella rektorsnormer. Teorier om normer används också som ett analytiskt instrument för att förstå de mekanismer som skapar normer, normer som styr handlingar.