Skola med fördröjning

Nyanlända elevers sociala spelrum i "en skola för alla"

Eva Skowronski

288 SEK

Art.nr.: 978-91-7473-711-0 Kategori:

Beskrivning

I doktorsavhandlingen Skola med fördröjning undersöks den sociala skolsituationen för nyanlända elever som har anlänt till Sverige under de fyra sista åren i grundskolan eller under gymnasiet. Studien undersöker den sociala interaktionen mellan elever med ett särskilt fokus på de nyanlända elevernas möjligheter till och hinder för att bli inkluderade i sociala gemenskaper på sina skolor. I samband med detta undersöks bland annat de sociala konsekvenserna av skolornas mottagningssystem för nyanlända elever. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med 29 elever och fältstudier på ett antal skolor på högstadie- och gymnasie-nivå i Malmö. Eva Skowronski, som har skrivit doktorsavhandlingen, är doktorand i migrationsvetenskap vid CTR, Lunds universitet.

Ytterligare information

Vikt 599 g
Storlek 19 × 155 × 220 mm
Språk

Svenska

Antal sidor

318

Publikationsår

2013

Bandtyp

Häftad

ISBN

978-91-7473-711-0