Beskrivning
Sverige utmärks allt mer av butiker med vidsträckta öppettider
och expansion av externhandel. Arbete på så kallade obekväma
tider har successivt blivit mer accepterat sedan affärstidsregleringen
avskaffades 1971. Hur kom det sig då att Sverige fick fria
affärstider och varför är denna praktik så accepterad idag? I ett
flertal andra europeiska länder är fortfarande öppettiderna reglerade.
Boken beskriver den diskursiva kampen mellan fria och reglerade affärstider
såsom den utspelar sig i utredningar, riksdagsdebatter, motioner och
propositioner. Kampen pågår under hela 1900-talet och karakteriseras
av att olika deltagare tävlar om att få definiera handelsanställdas, konsumenters
och småföretagares identiteter, intressen, behov och betydelse.
Under 1990-talet upplöses konflikten och i denna hegemoni verkar en
fixering av de handelsanställdas behov av deltid och arbete på röda
dagar, samt konsumenternas behov av att få handla när som helst, vara
definitiv. Författarens syfte är därför att problematisera och analysera
konsekvenserna av såväl fria affärstider som olika kategoriers tillskrivna
behov.
Åsa-Karin Engstrand är fil. dr i arbetsvetenskap och verksam vid Institutionen
för ekonomisk och industriell utveckling vid Linköpings universitet.