Att utbildas till svensklärare i teori och praktik

Katarina Lundin

173 SEK

Art.nr.: 978-91-88473-87-5 Kategori:

Beskrivning

Studenter som väljer att utbilda sig till ämneslärare i svenska går en flerårig professionsutbildning. Utbildningen ska bidra till studenternas kunskapsutveckling, och de ska tillägna sig både ämneskunskaper och kunskaper om pedagogik, didaktik och metodik. Under en lång ämneslärarutbildning är det rimligt att anta att studenterna förändras och utvecklas både som människor, som blivande lärare och som språkbrukare.

I boken Att utbildas till svensklärare i teori och praktik följer författaren fyra lärarstudenter under närmare fem år, och genom ett antal gruppintervjuer undersöker och analyserar författaren lärarstudenternas utveckling till svensklärare. Fokus ligger på deras utveckling i tal, tanke och förhållningssätt till bland annat kunskapssyn, yrkesroll, språkvård, bedömning och elevspråkutveckling. I boken kopplas dessa områden till mer övergripande diskussioner om exempelvis lärarprofessionalism, verksamhetsförlagd utbildning och betygsättning.

Ytterligare information

Vikt 305 g
Storlek 10 × 155 × 220 mm
Språk

Svenska

Antal sidor

162

Publikationsår

2018

Bandtyp

Häftad

ISBN

978-91-88473-87-5

ISSN

0347-8971

Volym

78